Nemzeti Színház, 1936. március 15.
Rendező: Németh Antal
Németh Antal absztrakt keretbe helyezi Katona tragédiáját. Egyetlen állandó szerkezetet épít fel a forgószínpadon és ezt ... mutatja elölről, hátulról megvilágítva és sötétben hagyva, stabilan és forgatva az egész darab folyamán. Ez a hatalmas építmény különböző magasságokban elhelyezett fennsíkokból, lépcsőkből, hidakból és ívekből áll s ezeken folyik a cselekmény... Részletek számára ez a szerkezet kitűnő, ahogy döbbenetesen hat például, mikor a lenn búsuló magyar urak feje felett, vagy szinte a fejükön táncol a merániai népség, vagy mikor Ottó menekül a zegzugos árkádok között. De éppen a szerkezet csábításának engedve a rendező két egészen intim jelenetet helyezett fel a háromméteres magaslatra. Bánk és Melinda tragikus viaskodását a néző csak a legfájdalmasabb nyakkitekerések árán szemlélheti s a gyilkossági jelenetben ... remeg, hogy vajon Gertrudis nem zuhan-e le a szűk és minden természetes mozgást megakadályozó magaslatról, mielőtt Bánk tőre utolérné. Az absztrakt szerkezet zegzugos árkádjai nyitottan lebegnek a kék körfüggönyben s egy ilyen nyitott szerkezet ... nem győzhet meg senkit, hogy benne összeesküvések, intrikák... folyhatnak anélkül, hogy azokról mindenki tudomást ne szerezzen. De megtörik a stílus is, mikor a színpadkeret időtlenné válik, elvonttá lesz s ugyanakkor a játék és a kiállítás korhűségre súlyt helyez. ... ez a rendezői elképzelés... érdekes és új, de a Bánk bánhoz nem alkalmas, ... csak csírája lehet egy olyan fejlődésnek, amelyen elindulva Németh Antal megtalálhatja ennek a nagy drámának kongeniális megoldását, amellyel ma még adós maradt. A Nemzeti Színházban tehát csak érdekes és furcsa kísérlet történt, ... tehát a kritika szívesen elismeri, hogy egy ilyen merész stíluskísérlet esetleg első alkalommal ha százszázalékosan nem is sikerül, de mégis komoly jelentőséggel bír. Az előadás szereplői közül Kiss Ferenc Bánk bánja mindjobban elmélyül és szinte klasszikussá válik. Talán csak a szenvedélyek nagy drámai kitörése hiányzik, amely megértetné, hogy itt két világ áll szemben egymással, a komoly és nyílt, de brutális magyar és a finom, kultúrált, de alattomos meráni. A másik oldalon éppen ez a túlkultúráltság hiányzik Mátray Erzsi különben imponáló alakításából. Nagyon helyesen elszakadt a kongó pátosztól és a kicsinyes asszonyi mesterkedésektől... Somlay néhány szívből jövő igaz hangot talált meg és a Tiborcok galériájában tiszteletreméltó helyet vívott ki. Ungváry László dekadens és riadt Ottója jelentős állomás ennek a nagyképességű színésznek pályáján. ... az absztrakt keretet Vargha Mátyás ügyesen építette fel. A forgószínpadra helyezett előadás mindenesetre kiforgatta tradicionális keretéből a Bánk bánt.” (Pünkösti Andor) |
||||
Somlay Artúr mint Tiborc |
Jelenetkép az előadásból. Elöl középen Melinda (Tőkés Anna) holttesténél Nagy Adorján mint Simon, Hosszú Zoltán mint Mikhál, Kiss Ferenc mint Bánk, Somlay Artúr mint Tiborc |
Tőkés Anna mint Melinda és Ungvári László mint Ottó |