Nemzeti Színház, 1951. május 30.
(Új betanulás)
Rendező: Major Tamás és Vámos László

 

Rajczy Lajos mint Bánk és Somlay Artúr mint Petur
 

A Nemzeti Színház rendezői és színészi munkaközösségének első érdeme a Bánk bán felújításakor, hogy visszatér Katona József szövegéhez, visszaállítja annak eredeti fényét, megtisztítja a száz év óta ráaggatott sallangoktól, torzításoktól, ködösítő kísérletekről s a mű gondos elemzésével, megértésével bontja ki, teszi hangsúlyossá a költő mondanivalóját.
A színészi játék főfeladata éppen úgy, mint a rendezésé, a régi, szokványos, torz játékfelfogás elleni harc, a Bánk bán igazi, hús-vér jellemeinek életrekeltése volt.
E nehéz feladatot legnagyszerűbben Szörényi Éva oldotta meg Melinda szerepében. Különösen a negyedik felvonásban, Gertrudissal való összecsapásában a harag és az őrület-okozta derű váltakozásaiban olyan erőt, szenvedélyt, őszinteséget és egyszerűséget mutatott Szörényi játéka, hogy ezt a szerepet joggal tekinthetjük eddigi pályája tetőpontjának.
Az előadás másik igen kiváló alakítását Ungvári László nyújtotta Biberach szerepében. Indulatnélküliségének álarca alatt számító ravaszság, becstelenség, de okosság és a züllött udvar megvetése is rejtőzik. Helyesen emeli ki azt a fölényt, amely a gyáva és üres Ottó fölé helyezi. Vigyáznia kell azonban arra, hogy a további előadásokon még biztosabban elkerülje a Mefisztó-szerű hatásokat.
Bánkot kettős szereposztásban láthattuk. Rajczy Lajos a nagyúri méltóságban, a nemzetért való kiállás pátoszában sokszor erősebb volt. Játéka egészében megfelelő, azonban ritkán emelkedett fel szerepének magaslatára és ritkán jutott el az alak legbelsőbb mélységeiig – leginkább talán a IV. felvonásban, amikor magára marad a meráni zsarnokkal és a közelítő leszámolás csendül fel szavában. Bessenyei Ferenc Bánkja sok helyen érthetőbbé tette Katona szándékait: egy-egy jelenetben megvilágította Bánk egész jellemét. Így például a békétlenekkel való találkozása során még Biberach megérkezése előtt láttatta Bánk gyötrődését, a hivatal követelte »alkotmányosság« és a jogos hazafias elkeseredés közötti összeütközést, s a dráma végén szintén erőteljesebben mutatta meg, hogy Bánk vállalja igazságos tettét. Fojtott, sustorgó indulatai azonban néha túlzottak voltak, ilyenkor hangja is hamisan csengett. Mindkét művész játéka adós maradt lényeges részek világos, érthető ábrázolásával.
Nem maradéktalanul sikerült alakítás Tiborc sem, melyet Bihari József és Makláry Zoltán különböző felfogásban játszott. A nagy jelenetben egyikük sem tudta teljességgel kifejezni azt, hogy Tiborc vádja – mint Móricz Zsigmond írta – »felordítás a magyar nép négyévszázados szenvedésének fenekéről«. Bihari nem értelmezi helyesen szerepét s legtöbbször csak a panaszig, a siránkozásig jut el, a vádig kevésbé. Makláry pedig szerepét mintha részletekben, az egésznek sodrásából kiszakítva építette volna fel, s így nem vált elég egységessé. A két alakításnak azonban vannak olyan részei – Bihari megérkezése a palotába, s a végső jelenet, Makláry nagy monológjának egy-egy váddá emelkedő szakasza, amelyek arra mutatnak, további munkával, a szerep újabb megvitatásával mindkét kiváló művész meg fogja tudni oldani e nagy és megtisztelő feladatot.

Rajczy Lajos mint Bánk és Somlay Artúr mint Petur

 
Bánk a békétlenekkel
 

Bánk a békétlenekkel
Elöl középen Somlay Artúr mint Petur és Bessenyei Ferenc
mint Bánk
Farkas Tamás felvétele



Tőkés Anna. kitörő szenvedéllyel, nagy erővel formálta szerepét. Különösen sikerült Gertrudis elvakult gőgjét kifejeznie. Felfogása azonban nem elég mély, néhol szokványos, Gertrudisának aljasságát kevéssé lehetett érezni.
Somlay Arthur jogos ügyet képviselő, méltósággal teli alakká formálta Peturt, a II. felvonás végjelenetében például megindító egyszerűséggel ábrázolta »a mohón kilobbant hazafiság« elalvását. S ha itt-ott nem is szólaltatta meg elég erővel a szerep-kívánta robbanó indulatokat, de mindig mély átélés jellemezte játékát. Balázs Samu Mikhál bánja jó alakítás. Különösen sikerült és jelentős rész játékában a Gertrudis ellen forduló öreg felháborodásának ábrázolása..
Erős próbára tette a színészeket Katona nyelve. Ez a nyelvújítás által alig érintett, mégis erős, gazdag, kifejező nyelv nem csillant meg minden szépségében ezen az előadáson. Tőkés Anna tudta legnagyobb erővel és teljes tisztaságában megzengetni a dráma szövegét...
(Méray Tibor – Fekete Sándor: A Bánk bán előadása. Szabad Nép, 1951. június 13.)

         
Tőkés Anna mint Gertrudis, Bessenyei Ferenc mint Bánk és Szatmári István mint Ottó
 
Tőkés Anna mint Gertrudis és Szatmári István mint Ottó
 
Makláry Zoltán mint Tiborc, Szörényi Éva mint Melinda és Bes

Tőkés Anna mint Gertrudis, Bessenyei Ferenc mint Bánk és Szatmári István mint Ottó

 

Tőkés Anna mint Gertrudis és Szatmári István mint Ottó

 

 

Makláry Zoltán mint Tiborc, Szörényi Éva mint Melinda és Bessenyei Ferenc mint Bánk
Farkas Tamás felvétele

Vissza