előző

index

következő

 

II. terem
ÖNÁLLÓ CIMÉLIAEGYÜTTES:A CORVINÁK


A magyarországi reneszánsz legjelentősebb,világhírű könyvészeti és művészettörténeti emléke Mátyás király (1458-1490) budai könyvtára. A reneszánsz kultúra meghonosodása hazánkban két humanista főpap, a nagyműveltségű váradi püspök, Vitéz János (†1472) és az Európa-szerte nagyra értékelt költő, Janus Pannonius (†1472) nevéhez köthető.Mátyás bizalmas embereiként bizonyára szerepük volt abban, hogy a király az 1460-as évek második felétől kitüntető figyelmet szentelt a könyvgyűjtésnek. A kortársak a budai könyvtárat - mind tartalmi gazdagságát, mind művészi becsét tekintve - hamarosan páratlan gyűjteményként tartották számon, a királyt pedig mint az antikvitás újjáélesztőjét, a tudományok és művészetek bőkezű pártfogóját elhalmozták a reneszánsz uralkodót megillető dicsőítő jelzőkkel.
A gyűjtés első időszakát, kb. 1470-ig,elsősorban vásárlások jellemzik. Ezek a kódexek nagyrészt Közép- és Észak-Itália könyvmásoló műhelyeiben készült, kereskedelmi forgalomra szánt, egyszerű kiállítású darabok (1-7. , 9. sz.).Közöttük a Firenzében illuminált(díszített) fehér indafonatos díszű kódexek dominálnak. Ezek a darabok feltehetően egyszerűbb kötésben érkeztek Budára,egységes bársonykötésüket (12. sz.), illetve aranyozott corvina-bőrkötésüket (8., 10-11., 13-14. sz.) már itt, a királyi könyvkötőműhelyben kapták az 1480-as években. További darabok gazdagították a könyvtárat Vitéz János és Janus Pannonius gyűjteményéből, akik 1471-ben kegyvesztetté váltak (pl. 3., 23. sz.). Újabb kódexek ezután csak az évtized második felében, Mátyásnak Aragoniai Beatrixszal kötött házassága után kerültek Budára, de nem Nápolyból, mint várnánk, hanem továbbra is Észak-Itáliából (15. sz.) és Firenzéből. Ezek azonban már megrendelésre készült munkák, a legkiválóbb firenzei mesterek - a di Giovanni testvérpár (16. sz.), Attavante degli Attavanti (17-18. sz.), Boccardino il Vecchio (20. sz.) - remekei. Ezzel együtt Dél-Itália könyvművészete sem volt ismeretlen Budán (19. sz.), nem utolsósorban a művelt nápolyi királylány saját könyvtárának köszönhetően (21-22. sz.).
Az itáliai beszerzések elősegítették mind a humanista írástípusok, mind a reneszánsz díszítésmód meggyökerezését Magyarországon az uralkodó gótikus stílussal szemben (23-24. sz.). Tisztán gótikus típussal írott kódex alig maradt fenn a Corvina Könyvtárból, ez leginkább a liturgikus kódexekre jellemző. Kevés az átmeneti típusis, amelyben mind gótikus, mind humanista jegyek mutatkoznak. A corvinák döntő többsége humanista írástípussal készült, ún. antikvarotundával, vagy a folyóíráshoz közelítő kurzív könyvírással.
Az 1470-es években tűnik föl az udvarban az a firenzei iskolázottságú miniátor - az „elsőcímerfestő” -, aki a korábban beszerzett indafonatos díszítésű kódexeket egységes címerrel látja el és teljes kéziratokat is illuminál (25-29. sz.). A következő évtizedben már olyan könyvfestőműhely működik Budán, amelynek fennmaradt darabjai a legszebb itáliai munkákhoz mérhetők (30. sz.). Az udvar könyvkultúrájának szerves darabjai a királyi kápolna szerkönyvei is (31. sz.), amelyek tartalmilag nem tagolódtak a könyvtár állományába és valószínűleg nem is a könyvtárteremben helyezték el őket, mégis a király reneszánsz ízléséről vallanak.Noha a könyvnyomtatás Mátyás uralkodása alatt terjed el Európában, könyvtárába alig-alig kerülnek be nyomtatott művek (32-33. sz.), talán mert az évek folyamán a könyvgyűjtésben is Mátyásnak a reprezentativitás iránti igénye válik uralkodóvá.
1490-ben, Mátyás halálakor a könyvtár teljes pompájában állt, a gyűjtés pedig már 1485-től minden korábbi mértéket felülmúlt. A palota keleti oldalán, a királyi kápolna mellett két könyvtárterem őrizte a kódexeket, egyes források szerint külön a latin,külön a görög nyelvűeket. A könyvek elülső táblájukon feküdtek a falak mentén elhelyezett polcokon, aranyos szövetekkel védve a portól,középen pedig antik mintára készült háromlábú székek álltak. A gyűjtemény ekkor feltehetően 1500-2000 kötetet számlált, átfogva a reneszánsz műveltségeszmény minden területét,megközelítve az univerzális könyvtár ideáját. Mátyás utódai alatt csak elvétve kerültek újabb darabok a könyvtárba(34-35. sz.), és a Budán megforduló követek már jó eséllyel pályázhattak arra, hogy egy-egy kódexet megszerezzenek maguknak, talán éppen a legértékesebbeket. Így azonban legalább ezek a kódexek elkerülhették a teljes pusztulást, ami akkor következett be, amikor a török elfoglalta Budát.
Ma 216 fennmaradt hiteles corvinát ismerünk szétszóródva a világ nagy gyűjteményeiben, melyekből 131-et láthatott a közönség 1990-ben az Országos Széchényi Könyvtár kiállításán. Magyar gyűjtemények 53 corvinát őriznek,közülük 35-öt az Országos Széchényi Könyvtár.



  Országos Széchényi Könyvtár 1996