Tüskés Tibor: Diskay Lenke ex librisei
Amikor utoljára jártam
náluk, nyár volt, virágok pompáztak a kertben, gyümölcs érett a fákon,
napfény ragyogott a falakon. Most olyan a kert, mint egy fekete-fehér
fametszet. A csupasz fák ágai sötét vonalakat rajzolnak a hóra.
A nyári kert pompája
most a lakásban fogad. A tulipán ívelt szirmai egy föstött alföldi
cserépkancsóról néznek rám. Az aranyeső sárga zuhataga a falra akasztott
festett textíliáról habzik. A gyöngyvirág fürtjeit egy nyomásra váró
dúcdíszítésén vélem fölfedezni.
Ebben a környezetben
él és dolgozik Diskay Lenke festőművész.
A lakás jóformán
egyetlen nagy helyiségből áll, lakó-, étkező- ás hálóhely, műterem és műhely
egyszerre. A falakon Egry József, Nagy István és Barcsay Jenő festményei.
Festő az egész család: a férj, Varga Hajdú István; leányuk, Eszter is annak
készül.
A művésznő 1949-ben
végezte el a Képzőművészeti Főiskolát. Készít nagyméretű képeket,
fametszeteket, textíliát fest, rajzol, egyszóval vérbeli és sokoldalú
festőművész; ugyanakkor munkásságának egyre meghatározóbb műfajává az ex
libris válik.
- Hogyan kezdődött? -
kérdezem tőle.
- A negyvenes évek
elején Szegeden jártam középiskolába. Tanáraim tudták rólam, hogy elég jól
rajzolok. Az igazgató egyszer behívatott, és megkért, tervezzek valamelyik
rokonának egy ex librist. Akkor még azt sem tudtam, mi fán terem. A
lexikonban kellett megnéznem. Abban az időben a diákújságok Márton Lajos
jellegzetes rajzaival voltak tele. Én is az ő modorában készítettem el az
első ex librisemet…
Az ex libris a
könyvnyomtatással egyidős. A latin eredetű kifejezés szó szerinti jelentése:
„…könyveiből”. A Művészeti kislexikonban ezt olvashatjuk róla: „A könyv
tulajdonosának nevét, címerét, jelképét, jelmondatát stb. tartalmazó kis
méretű grafika, melyet a kötés vagy a borító belső táblájára ragasztanak. A
XV. század óta alkalmazzák.”
- Hogyan készül az ex
libris?
- Régebben linóleumba
metszettem, ma már csak fába, főként körte- és diófába. Először a fát méretre
vágom, aztán csiszolom. Inkább a hosszanti eredetű lapdúcot, a deszkát
kedvelem. Ez a fametszés ősibb anyaga. A deszkában késekkel kell dolgozni, a
lapdúcot valóban metszeni kell, és a fa hosszirányú rostjai külön jelentést
adnak a nyomatnak.
- Hányféle szerszáma
van?
- Sok…De legjobban ezt
az egyetlen kis japán kést szeretem.
- Hogyan lát munkához?
- A minta tükörképét
ceruzával előrajzolom. Hogy jó legyen a rajz, ismerni kell annak az
egyéniségét, akinek az ex libris készül. Érdeklődését, foglalkozását,
hajlamát. Tehát jelképet kell alkotni… Olyannak szeretek ex librist
készíteni, akit ismerek. Akkor a rajzba lelket tudok belevinni… Szeretem az
irodalmat. A magam gyönyörűségére készített lapokból például egész kis magyar
irodalomtörténet állt már össze. Ex librist készítettem Csoóri Sándor, Jékely
Zoltán, Juhász Ferenc, Simon István, Takáts Gyula, Weöres Sándor és mások
nevére…Aztán a rajzba bele kell komponálni a betűket, az ex libris feliratot
és a tulajdonos nevét…
- Láttam, több színű
ex librist is készít…
- Számomra nagyon
fontos a szín. Alapjában véve festő vagyok…Tulajdonképpen az egyetlen dúcról
készült metszetek is színesek. A nyomás színe mellett mindig jelen van a
papír alapszíne. Amit kivések a fából, a homorú felület fehér marad. A
kiemelkedő rész kap festéket, és hagy nyomot a papíron. Ezt hívják
magasnyomásnak… Ha több színű metszetet akarok készíteni, akkor minden
színnek külön dúcot kell vésni. Az egymást fedő színek újabb színváltozatot
hoznak létre. Így két dúccal már négyféle színt lehet kapni… Nagyon szeretem
az arany és az ezüst fémfestékeket, de a túlzottan tarka metszeteket nem
kedvelem. Nem színes fényképet akarok csinálni, hanem grafikát. Egy képhez
két-három dúcnál többet nem használok.
1963 óta számos hazai
és külföldi kisgrafikai és ex libris-kiállításon vett részt. Meghívásos
pályázatokon is szerepel. Több rangos díj birtokosa. 1970-ben Budapesten első
és második díjat, 1971-ben a Szegedi Nyári Tárlaton első díjat, 1972-ben
Helsingörben az ex libris-kongresszuson első díjat nyert.
- A Művészeti
kislexikon ezt írja Diskay Lenkéről: „Az ex libris legkiválóbb hazai
művelője…”
- Az egyik…- teszi
hozzá szerényen. - A könyvnyomtatás kezdeteitől fogva számos kiváló művelője
volt nálunk ennek a művészeti ágnak. Igaz, a két háború közötti időben eléggé
lehanyatlott a színvonala. A gyors és könnyű pénzszerzés lehetőségét látták
benne sokan, s ekkor derűre-borúra csinálták a művészileg igénytelen és a
technikai kivitelezésben ügyetlen munkákat. A Kisgrafika Barátok Körének
újjászervezése az elmúlt két évtizedben nagy lendületet adott a hazai ex
libris-művészetnek.
- Egyedi vagy
sokszorosított művészet az ex libris?
- Az ex libris egyedi
tervezésű képzőművészeti alkotás, megőrzi az egyéni alkotóművészet
sajátosságait, de sokszorosítható, tehát nagyobb példányszámban s viszonylag
olcsón bárkit a művészi alkotás birtokosává, az esztétikai öröm részesévé tud
tenni. Egy metszetről nagyon kevés levonatot szoktam készíteni, s ezeket
kézjegyemmel, aláírással látom el. Ha valaki nagyobb példányszámú ex librist
rendel, akkor azt már nyomdában, gépen kell elkészíteni. Egy dúc kétezernél
több nyomatot nem bír el.
Diskay Lenke egy
vázlatfüzetet vesz elő.
- Ebbe szoktam
összegyűjteni ötleteimet, jegyzeteimet. Néha megfog egy motívum, lerajzolom,
aztán hónapok, évek telnek el, amíg újból eszembe jut, és képpé, ex librisszé
formálom…
Ihletet merít a
népművészetből, a természeti formákból, fölhasználja a pásztorfaragások, a
népi szőttesek világát, a madarak, a kerti virágok formáit. Lapjain néha
megjelenik egy-egy emberalak is. Kedveli a középkori kódexek rajzait, a
keleti, főként perzsa miniatúrákat… A fölhasznált motívumok azonban csak
ötletet adnak számára, s belőlük egy egészen sajátos, egyéni ízű művészetet
teremt. Sokan készítenek manapság Magyarországon ex librist. De Diskay Lenke
lapjai bármely kiállításon azonnal fölismerhetők, kiválnak a többiek közül.
- Nem akartam utánozni
soha senkit. Egy hagyományos műfajban, modern formában mai gondolatokat szeretnék
kifejezni… - vallja magáról.
Miben rejlik
művészetének önálló karaktere?
Talán az anyag
kézműves szeretetében… Talán a feladat és a művészi kifejezés szerencsés
harmóniájában… Talán nagyfokú beleélő képességében, emberszeretetében…
Az egyszerű könyvkötő
présből átalakított kézisajtoló úgy áll a szoba sarkában, mint egy meghitt
bútordarab. Művészi eszközeit, a fát, a kést Diskay Lenke éppoly természetes
mozdulattal veszi a kezébe, mint ahogy virágot ültet - írta róla egyik
kritikusa. Képein a kínlódásnak, az anyaggal való küzdésnek sehol nem látni
szálkás nyomát: szinte mosolyával hívja elő formáit a fából. Derű,
kiegyensúlyozottság, harmónia - ez jut a néző eszébe, ha képeit szemléli.
(Jelenkor, 1968. 9.
sz.)
|