|
Jeles festők képeinek jegyzéke |
|
Címlap. Kalligráfiája a |
Ming-kor (1368-1644), Van-li-időszak (1573-1619) Négy füzet; táblanyomtatás papíron; illusztrált; fűzött
kötés |
Kedvelt festői téma: |
A kínai festészet történetével foglalkozó első kézikönyv. A válogatás százhat művésztől (a IV. századtól a saját koráig) egy-egy festményt közöl, egységes formátumú, fametszetes "reprodukcióban", egy-egy oldalnyi adat és méltatás kíséretében. A képek témája változatos: tájképek, madár-virág képek és figurális kompozíciók is előfordulnak. |
A Tíz Bambusz Csarnoka.
|
||
Tizenhat füzet; mozaikdúcokkal (tou-pan) készült színes nyomás; pillangó-kötés
|
||
|
Ezt a szöveget fogalmazó írást |
|
Színjátékok a Vörös szoba álma történetéből |
|
Négy füzet; táblanyomtatás, papíron; |
|
A Vörös szoba álma (eredeti címén: A kő története) a klasszikus kínai regényirodalom legnagyobb alkotása. Cselekménye egy tragikus szerelem történetét beszéli el, és körképet fest a XVIII. századi előkelők életéről. A történetet más műfajokban is felhasználták, egyes részeiből színjátékok is készültek. E kötet a színjátékszövegekhez hangulatos illusztrációkat mellékel. |
Aranyhalak képes albuma |
||
Egy füzet; táblanyomtatás papíron; fűzött kötés |
||
Belső címlap,
a kancelláriai stílusú kalligráfia egy változatával, díszes kerettel |
Aranyhal és vízinövények, |
|
A vörös színű, hatalmas uszonyokat és farkat viselő, dekoratív aranyhalat a szürke pontyból tenyésztették ki Kínában. A X-XII. században az arisztokrácia körében, később szélesebb körben elterjedt a tartása. Ez a kézikönyv - a maga nemében az első - részletesen leírja az aranyhalak változatait, tenyésztésük módját, betegségeiket stb., és ötvenhatféle aranyhal képét is közli. | ||
|
Száz virág írópapír versek számára |
|
Csing-kor (1644-1911), Hszüan-tung-időszak (1875-1907) Két füzet; színes táblanyomtatás (mozaikdúccal) papíron; fűzött kötés
|
|
Az írástudók hagyományos tevékenységei között jelentős helye volt a versírásnak. Ilyenkor szigorú esztétikai szabályok szerint készült nemcsak a költemény, hanem a lejegyzés kalligráfiája, sőt, az erre szolgáló papír is. A virágok finom képével díszített lapok ezt a célt szolgálták; a kiadó hagyományos könyv formájában bocsátotta áruba teljes választékát. |
Feliratos bronztükrök összegyűjtött pacskolatai |
|
Tükrök: Han-kortól a Szuj-korig (i. e. 206 - i. sz.: 618) Pacskolat: Csing-kor (1644-1911) vége Az albumot készítette és gyűjteményében őrizte: Csen Csie-csi (1813-1884) Album, huszonnyolc lappal; A régi Kínában az előkelők bronztükröket használtak. |
Egy "TLV" mintával díszített,
Han-kori tükör lenyomata |
A kései utódok számára a bronztükrök gyűjtés tárgyai is lettek. Ezt az albumot a XIX. századi Kína egyik neves műgyűjtője maga készítette gyűjteménye darabjairól. |
Egy Han-kori uralkodó díszmenetének ábrázolása.
|
|
Dombormű: Keleti Han-kor (i. sz. 25-220) Lapos dombormű; kancelláriai stílusú felirattal; datálatlan, vlsz. i.
sz. II. század második fele; a földből került elő Lince helyiségnél (Santung
tartomány), 1882-ban Kézi tekercs; cinóberdörzsölet, papíron; |
|
A dombormű eredetileg egy előkelő úr sírkamrájának belső falát díszítette. A Han-korból ismeretes hasonló alkotásokkal együtt megjeleníti az előkelők életének jeles pillanatait. A XIX. században bukkantak rá; pacskolata jeles írástudók gyűjteményébe került. Erre a példányra a korszak egyik legjelesebb tudós államférfija írt méltatást. |
A Démonűző Csung Kuj képmása.
|
|
Sztélé: Ming-kor (1368-1644), Tien-csi-időszak (1621-1627) Pacskolat: Csing-kor (1644-1911) A dombormű elkészült: 1624, negyedik holdhónap; őrzési helye
ma: Tengfeng város (Honan tartomány) Tekercs; tusdörzsölet, három, összeragasztott papírlapon;
montírozatlan |
|
A félelmetes Démonűző kardot visel,kezében azonban könyvet tart, hóna alatt tokba zárt citerát visz | |
A kínai népvallásban Csung Kuj, a Démonűző, igen népszerű figura. Legendája szerint élő személy volt a Tang-korban; megbukott a hivatalnoki vizsgán, ezért öngyilkos lett. Tang Hszüan-cung császár nevezte ki Démonűző istenségnek, mivel egyszer a császárt - álmában - megmentette egy démontól. Ábrázolásain többnyire torzonborz, félelmetes harcos; megjelenítése nem nélkülözi a Kínában ritka humort sem. |
Csianghszi tartomány atlasza, leíró jegyzetekkel |
|
Ming-kor (1368-1644) Van-li-időszak (1573-1619) Fennmaradt az egyik album (37 térképpel); térképek: kézi
festés, tussal, színes és fehér pigmenttel és arannyal selymen, papírra
montírozva; szöveg: kézírás, tussal, mandarinszínű, arannyal hintett
papíron; fűzött kötésű album |
Sangjaohszien körzet térképe, |
Csianghszi a hegyek, vizek és termékeny völgyek tartománya Délkelet-Kínában.
Első ismert atlasza ez a gyűjtemény, amelyben egy áttekintő térkép mellett
hat prefektúra és harminc körzet ábrázolása és leírása maradt fenn. A
térkép madártávlatból megjeleníti a hegyeket és a vizeket, megjelöli a
településeket és jelesebb építményeket, és fehér kartusban tussal kiírja
a nevüket. |
Császári leirat mandzsu és kínai nyelven |
|
Csing-kor (1644-1911), Csia-csing-időszak (1796-1820) Kézi tekercs; kézírás, tussal, színes és fehér pigmenttel, mintákkal
és öt színű szállal szőtt selymen; montírozva; mintás selyemszövettel
bevont tokban
|
|
A kao ming ("patent of nobility" / "patent by ordinance") című leirat szokásos udvari esemény megörökítése: egy rangos hivatalnok kinevezése után a császár a korábbinál magasabb rangot, címet adományoz a hivatalnok szüleinek és nagyszüleinek (akár haláluk után is!), tekintettel fiuk érdemeire és előmenetelére. Ezúttal Jü-lin (1766-1833) mandzsu előkelőt érte a megtiszteltetés. |
![]() |
Országos Széchényi Könyvtár 2003 |