EGRESSY BÉNI
1814–1851
Emlékkiállítás halálának 150. évfordulóján
Országos Széchényi Könyvtár, 2001. május 30. – 2002. június 30.
Schodelné mint Bátori Mária |
Jelenetkép a Hunyadi László című operából. Nemzeti Színház, 1844 |
Egressy Béni rövid mezőcsáti tanítóskodás után végül bátyja,
Egressy Gábor példáját követve felcsapott színésznek. Ezt eleinte bátyja is
meggondolatlan, elhamarkodott elhatározásnak vélte, csak később igazolódott
be, hogy habár sem színésznek, sem énekesnek nem volt igazán kimagasló tehetség,
mégis, Egressy Béni igazi lételeme a színház volt. Jó érzéke volt mindenhez,
amire a színház körül akkortájt különösen nagy szükség volt: színműveket fordított,
librettókat írt, kísérőzenéket és dalbetéteket komponált.
1834-től Kassán és Kolozsváron lépett föl. Az Egressy testvérek a kolozsvári
szereplés után 1835-ben a Várszínházhoz szerződtek, majd 1837-től az akkor megnyíló
Pesti Magyar Színház, azaz a Nemzeti Színház tagjai lesznek. Az augusztus 22-i
megnyitón a Vörösmarty által írt Árpád ébredésében a Költőt Egressy Gábor játszotta,
a Kajánságot pedig „Egressy Benj.[ámin] úr.”
1840. augusztus 8-án színre kerül Erkel Ferenc kétfelvonásos operája, a Bátori
Mária, melynek szövegét – Dugonics András darabját lényegesen átdolgozva
s drámaivá téve – szintén Egressy Béni írta. Szepelik tanácsos szerepét
eleinte a régi barát, szerzőtárs, a zeneszerzésben is segítőtársa, Szerdahelyi
József játszotta, majd 1841. január 29-étől, megszakításokkal, több előadáson
át maga a szövegíró. A címszerepet eleinte Felbér Mária alakította, majd mások
után az 1843. december 15-ei előadáson lépett föl ebben a szerepben Schodelné
Klein Rozália, s 1846. december 12-én Egressy múzsája s titkos nagy szerelme,
Hollósy Kornélia.
Számos népszínmű, színmű kísérőzenéjét Egressy Béni szerezte, mint például Jósika
Miklós Két Barcsaijához 1844-ben, melyben Bornemisza Annát többek közt Laborfalvi
Róza személyesítette meg. Önálló népszínművet is alkotott, a Két Sobrit, melynek
betétdalai külön is számos kiadást értek meg s igen népszerűek voltak.
Dalai közül némelyiket sokszor énekelték, egész „népdallá”, a nép
által énekelt énekké váltak. Vahot Imre, Erdélyi János, Czuczor Gergely s mások
versei mellett elsődlegesen Petőfi, Tompa és Vörösmarty
megzenésítésével vívta ki magának kortársai elismerését, s a Szózaton
túl is néhány művével, melyekről talán nem is tudja pontosan mindenki, honnan
is erednek. Ilyen az Ereszkedik le a felhő, Petőfi közismert versére,
s a Tompa Mihályéra írt Télen nyáron puszta az én lakásom.
A Hunyadi László remek librettója Egressy egyik fő művének tekinthető. Az 1844.
január 27-én bemutatott Erkel – Egressy opera Rozgonyiját maga a szövegíró
énekelte.
Másik kimagasló alkotásának, legjobb és máig legnépszerűbb szövegkönyvének megzenésítését
és bemutatóját nem érhette meg, 1861. március 9-én mutatták be a Bánk bánt.
Ki ne ismerné, s ne tudná énekelni is akár Bánkkal, ha már nem is teljesen az
eredeti szöveggel, hogy
"Miként vándor, ki tévedez viharzó éjjelen,
Avagy hajós, a szélvésztől korbácsolt tengeren,
Úgy ingadoz felzaklatott lelkem határtalan,
S vezércsillag nincs kétségem vad pusztaságiban."
Erkel Ferenc a Bánk bánban, melynek szövegkönyvét Egressy
írta Katona József műve nyomán, egyértelmű utalást tesz a Szózat szövegére és
zenéjére a főhős 2. felvonásbeli híres áriájában: „Hazám, hazám, te mindenem!”
Ezzel az 1843-ban kiírt Szózat pályázat díjnyertes, korábban sokat vitatott
színvonalú zenéjét Erkel Egressy halála után is végleg elismerte, emléket állított
kedves librettóírójának, és ez ugyanakkor a Szózat azóta kivívott helyét is
mutatja. Később Erkel Dózsa György című operájának (1867) 5. felvonásában a
trombiták szólaltatják meg a Szózat kezdő motívumát, majd a Nemzeti Színház
félszázados jubileumán fölcsendülő Ünnepi nyitány idézi.
Egressy Béni műveinek továbbélésére a Szózat után a legjobb példa a
mindenki által jól ismert, könnyen énekelhető Klapka induló. Egressy
Komáromban 1849-ben szerezte a dallamot, de maga a ma is annyira ismert szöveg
csak 1861-ben keletkezett, költője Thaly Kálmán.
A fiatalon, mindössze 37 évesen elhunyt dalköltőtől Kecskeméti Józsi, a híres
cigányzenész egy emlékének szentelt „csárdással” búcsúzott: Egressy halotti
harangozása. Emlékét dalainak egyik legfőbb ihletője, a rajonva szeretett, gyönyörű
hangú énekesnő, Hollósy Kornélia őrizte, kedvelt szerzeményeit számos fellépésén
énekelte. 1852-ben Varsóban a cári pár előtt is elénekelte a Tompa Mihály versére
írt egyik híres dalát azt, hogy
"Télen nyáron puszta az én lakásom,
A babámat is csak vasárnap látom,
Lakásom van hortobágyi csárdában,
Nem juthatok én az isten házába."
A sevillai borbély éneklecke jelenetében pedig gyakorta az ő dalait énekelte. A Csalogány búcsúja is neki szól, melynek nemcsak a zenéjét, hanem szövegét is Egressy Béni írta 1851-ben, talán már a közeli halál előérzetével:
"Fáj szívem, fáj, majd megreped,
Maradnék én, de nem lehet,
Repülnöm kell egy időre
Más világba, messze földre."
A kiállítás a Színháztörténeti Tár és a
Zeneműtár közös rendezésében készült.
A kiállítást rendezte és az ismertető szöveget írta: Kis Domokos Dániel