HOMMAGE À MÁRK TIVADAR
Jubileumi életműkiállítás az Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti
Tára és az Operaház Emlékgyűjteménye anyagából
Operaház, 2003. május 17. – 2006. szeptember 27.
Az
Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti Tára és az Operaház közös rendezésében,
az Operaház Vörös Szalonjában és emeleti kiállító termeiben, még a 95 esztendős
művész jelenlétében nyílt meg a Márk Tivadar életművét bemutató retrospektív
kiállítás.
Márk Tivadar (1908. május 11. – 2003. szeptember 27.) jelmeztervező, Kossuth-díjas, Érdemes és Kiváló művész, az Operaház örökös tagja és Mesterművésze.
Munkássága elválaszthatatlan az Operaház elmúlt 70 évének történetétől.
Operalátogatók generációi nőttek fel úgy, hogy meghatározó élmény volt számukra
az Operaház tervezőművészei – Oláh Gusztáv, Fülöp Zoltán, Márk Tivadar – által
megteremtett, kiemelkedően magas színvonalú színpadi látvány.
1932-ben szerzett diplomát az Iparművészeti Főiskola textil szakán. 1934-ben,
Zsindelyné Tüdős Klára hívására került gyakornokként az Operaház jelmeztárába,
ahol hamarosan Oláh Gusztáv és Fülöp Zoltán asszisztense, jelmezterveik kidolgozója,
majd a jelmeztár vezetője lett. Oláh Gusztáv mellett olyan iskolába került,
ami meghatározó lett egész későbbi munkásságára. Megtanulta, hogy a jelmezek
tervezésében nem az öncélú szépségre, hanem a díszlettel és a kellékkel való
maximális összhangra kell törekedni.
Első önálló munkája Muszorgszkij: Hovanscsina c. operája jelmezeinek megtervezése
volt 1936-ban.
Jelmeztervek
Muszorgszkij Hovanscsina című operájához. Operaház, 1936 |
1938-tól kinevezett jelmeztervező, s hamarosan rá hárul a bemutatott darabok
többségének ruhatervezése, és a kivitelezés felügyelete is.
1945-ig a jelmeztár vezetője, 1958-tól vezető tervező. Első, és egyben utolsó
munkahelyén, az Operaházban, 1981-es nyugdíjba vonulása után is aktívan működött.
A Zeneművészeti Főiskola opera tanszakán 1957-től megszakításokkal 1984-ig tanított.
Több prózai színháznak és szabadtéri színpadnak dolgozott rendszeresen és húsz
magyar film (köztük a Ludas Matyi, a Déryné, a Gábor diák, a Háry János, a Katonazene,
a Csínom Palkó) jelmezeit tervezte.
Számos alkalommal dolgozott külföldön is, többek között Bécs, Róma, Melbourne,
Kolozsvár, Köln, Düsseldorf, Chile operaházaiban.
Kiemelkedő tervezéseinek még felsorolására sincs mód itt, ő maga a magyar szerzők
(elsősorban Erkel és Bartók), valamint Verdi és az olasz komponisták műveit
érezte különösen közel magához, s kedves területe volt a balett is. Márk Tivadar
tervezői életművét – mintegy 6000 tervet – az OSZK Színháztörténeti Tára őrzi.
Ebből a gazdag anyagból közel 50 alkotó év terméséből válogattuk ki azokat az
operai tervezéseket, melyek e páratlanul gazdag életmű kimagasló állomásai.
Közülük többel még ma is találkozhat az operalátogató közönség. Bepillantást
nyerhetünk a tervező műhelyébe, egy-egy tervezés fázisába is, láthatjuk, milyen
gondossággal készült fel egy-egy tervezésre, forgatókönyvet készítve a szereplőkhöz,
színekben és anyagban megtervezve az összhatást, mindig a díszlettervezővel
együttműködve, azonos tónust és hatást keresve.
A kiállítást Somorjai Olga és Wellmann Nóra rendezte.
Látványterv: Bíró Gábor