GIUSEPPE VERDI ÉS MAGYARORSZÁG
Az Országos Széchényi Könyvtár és a budapesti Olasz Kultúrintézet kiállítása
Országos Széchényi Könyvtár, 2001. október 25. – december 31.
A Nabucco magyar ősbemutatójának színlapja
(Nemzeti Színház, 1847) |
Rigoletto. Kéméndy Jenő jelmezterve
(Operaház, 1913) |
Traviata. Markovics Ilka mint Violetta (Nemzeti Színház, 1866) |
Több mint másfél évszázad magyarországi Verdi-előadásait idéző dokumentumokra épül ez az imagináriusnak nevezhető múzeum, amely a régmúlt előadásokat idézi az asszociatív képzelet segítségével. Verdi magyarországi fogadtatásának története folyamatosan a mi saját, hazai színháztörténetünkről is szól, hiszen művészete operaszínpadainkon olyan bámulatra méltó gyorsasággal és olyan átütő erővel hatott, amelyhez a drámai műfajban csak a 19. századtól máig élő, nemzetközi összehasonlításban is páratlan Shakespeare-kultusz él Magyarországon.
A magyar nemzeti opera megteremtőjének, Erkel Ferencnek az érdeme, hogy a Nemzeti Színház karmestereként szorgalmazta e nagyszerű művek mielőbbi magyar nyelvű bemutatóit. Verdi tisztelőjeként, művészetének termékenyítő hatása alatt, a Risorgimento és a magyar szabadságmozgalmak szellemi-politikai rokonságának a jegyében állította színre az olasz mester műveit. A gondosan előkészített és időnként pazar kiállítású művekhez szinte minden esetben újonnan készültek a színpadképek és jelmezek, hogy ezzel is növeljék a látványos előadások hatását, melyeket táncbetétek, balettek is színesítettek. Az operák népszerűségéhez hozzájárult az olasz énekesek és társulatok gyakori vendégszereplése is, műsorukon sok, a hazai színpadokon csak később bemutatott művel.
A nagy olasz zeneszerző operái a kezdetektől máig folyamatosan jelen voltak és jelen vannak zenés színpadainkon. Az első magyar előadások rövid időn belül követték az ősbemutatókat, a magyarországi bemutatókat pedig az újabb és újabb felújítások, Verdi-ciklusok tartották színpadon.
Verdi műveinek hazai fogadtatásáról, operáinak színpadi recepciójáról
anyagot gyűjteni kutatónak és kiállításrendezőnek egyaránt gyönyörűség. Az Országos
Széchényi Könyvtár Színháztörténeti Tárának gyűjteményeiben az első magyarországi
Verdi-bemutatótól kezdve (1847. január 2., Nemzeti Színház, Nabucco)
az utolsó felújításig (2001. július 27., Nádasdladány, A trubadúr)
produkciónként eltérő mennyiségű - több-kevesebb -, összességében igen nagy
számú, a Verdi művek recepció-története szempontjából érdekes dokumentum található.
Ennek csak töredéke kerülhet a centenáriumi kiállításon bemutatásra. Ezért az
anyag válogatásakor és a katalógus összeállításakor az a cél vezérelt, hogy
a legszebb és legérdekesebb műtárgyak és dokumentumok kiállítása mellett egyben
minél szélesebb képet adjunk a gyűjteményünkben rejlő kutatási lehetőségekről
is.
Mind a kiállítás, mind a katalógus Adattári összeállításának vezérfonalát a
Verdi-operák ősbemutatóinak a kronológiája adja. A kiállításon egy-egy opera
bemutatójának, későbbi felújításainak forrásait, a dokumentum típusát, keletkezési
idejét vagy műfaját tekintve a lehetőség szerint minél változatosabban, minél
szélesebb időkörből merítve – több mint másfél évszázad produkcióiból
válogattunk.
Belitska-Scholtz Hedvig: A centenáriumi Verdi-kiállítás
dokumentumai a Színháztörténeti Tár gyűjteményéből. In: Giuseppe Verdi és Magyarország.
Kiállítási katalógus. Budapest, 2001. 34–49. pp.
A kiállítást rendezte: Belitska-Scholtz Hedvig, Szőnyiné
Szerző Katalin
Munkatársak : Both Magdolna, Burda Zita