Könyvtárosok dolgozószobája 10.

Nyomtatóbarát változatPDF változat
2025/05/21

 

A Könyvtártudományi Szakkönyvtár 2025. május 13-án, kedden 15 órától rendezte meg a Könyvtárosok dolgozószobája elnevezésű könyvtárszakmai eseménysorozata tizedik rendezvényét Gyermek- és ifjúsági könyvtárak a digitális kor kihívásai közepette címmel.

A beszélgetés résztvevői dr. Szecseiné Pápay Judit elnök (Magyar Könyvtárosok Egyesülete Gyermekkönyvtáros Szekció), Dienes Éva csoportvezető (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Sárkányos Gyerekkönyvtár), valamint Suller Ildikó Tünde csoportvezető (József Attila Megyei és Városi Könyvtár Gyerekkönyvtára) voltak. 

 

A kerekasztal-beszélgetésre meghívott vendégeinket ezúttal arról kérdeztük, hogy mennyiben változott meg a gyermekkönyvtárak szerepe és a szolgáltatások, amelyeket a fiataloknak nyújtanak. Ezenkívül szó volt még a digitális írástudás fontosságáról, az elektronikai eszközök gyermekkori használatának szerepéről, valamint arról, hogy a következő nemzedéket hogyan lehetne rávezetni a hagyományos könyvek olvasására. 

 

A gyermekkönyvtárak szerepe kapcsán elhangzott, hogy az egyrészről nem változott, hiszen még mindig komfortos környezetben, sokrétű gyűjteménnyel kell várni a fiatalokat. Másrészről olyan kihívásokkal kell szembenézniük, mint a digitális kor veszélyeire való figyelemfelhívás, valamint a gyűjtemény dokumentumtípusainak változása. Továbbra is népszerűek a hagyományos szolgáltatások (mint a kölcsönzés), de ezen túl egyre nagyobb szerepet kap a különböző programok szervezése.

A digitális eszközök kapcsán vendégeink azon az állásponton voltak, hogy a könyvtáros feladata, hogy megmutassa a gyerekeknek ezen eszközök megfelelő használatát, és felhívja a szülők figyelmét  káros hatásaikra. Az együttműködések kiemelten fontosak, nemcsak az iskolákkal, óvodákkal, hanem más kulturális intézményekkel, valamint a szülőkkel is, mert a könyvtár élményszerűen tud megalapozni és kiegészíteni ismereteket.

Szakértőink szerint továbbra is fontos lesz az olvasás annak érdekében, hogy a jövő nemzedékei tudjanak kritikusan gondolkozni, és el tudják dönteni, hogy számukra mi az, ami érték a világban. Ugyanakkor már most látszik, hogy az új generációk másképp olvasnak, mint a korábbiak, és más típusú könyvek kötik le figyelmüket.